Strona główna

Alaryk w Rzymie

Alaryk
w Rzymie

"Alaryk w Rzymie" - o obrazie

"Alaryk w Rzymie" to jeden z największych w Polsce obrazów sztalugowych o tematyce historycznej. Prezentuje scenę związaną z okresem wielkiej wędrówki ludów:

Jego tematem jest triumfalny pochód Alaryka (ok. 370–410), pierwszego wodza plemion germańskich, który zdobył Rzym. Naruszenie przez niego symbolicznej granicy nietykalności Wiecznego Miasta traktowano jako zapowiedź upadku starożytnego cesarstwa. Alaryk, na karym koniu, wymownym gestem wstrzymuje barbarzyńskie rabunki i eskortuje orszak chrześcijan odnoszących do bazyliki św. Piotra relikwiarze i precjoza liturgiczne. Wizja stworzona przez malarza ma przedstawiać transformację duchową, jaka odbywa się poprzez przeniesienie w przyszłość nowych idei religijnych, które okazały się silniejsze od tracących swą moc bogów kultury antycznej – wyjaśnia Beata Lejman, kuratorka wystawy „Metamorfozy Zamku Książ”.

Płótno komponowane z rozmachem charakterystycznym dla dziewiętnastowiecznego historyzmu, zwinięte na wałek, do tej pory czekało w magazynie muzealnym na konserwację, którą udało się wykonać w 2016 r. dzięki dofinansowaniu przez Fundację KGHM Polska Miedź.

Poniżej prezentujemy zdjęcie z rozwijania obrazu w dniu 28 grudniu 2016 r.:

 

Prace konserwatorskie

Powstałe w 1886 r. płótno komponowane z rozmachem charakterystycznym dla dziewiętnastowiecznego historyzmu zostało w 1890 r. przekazane przez malarza do zbiorów Górnołużyckiej Hali Pamięci (obecnie Dom Kultury) w Zgorzelcu, skąd w 1956 r. trafiło do zbiorów Muzeum Śląskiego we Wrocławiu (obecne Muzeum Narodowe we Wrocławiu). Z powodu wielkich rozmiarów nie mogło być prezentowane, dlatego kilkadziesiąt lat przeleżało w magazynie. Rok temu Piotr Oszczanowski, dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu podjął decyzję o konserwacji obrazu i następnie zaprezentowaniu go w Zamku Książ.

Największe zniszczenia obrazu spowodowane były wycięciem płótna z krosna, złożeniem na pół i zwinięciem w rulon w 1945 r., co doprowadziło do wykruszenia warstwy malarskiej wraz z zaprawą w miejscach zgięć oraz powstania sfalowań i rozdarć – wyjaśnia Beata Lejman. Konserwację obrazu rozpoczęto od oczyszczenia lica i odwrocia, usunięto wykruszenia warstwy malarskiej oraz łaty. Następnie wyprasowano rozdarte, osłabione płótno i wzmocniono je nowym materiałem lnianym naklejonym na odwrociu. Analiza chemiczna i mikroskopowa pobranych próbek pomogła w identyfikacji pigmentów, a dzięki spektroskopii fourierowskiej w podczerwieni rozpoznano spoiwo jako olejne. Uzupełniono ubytki zaprawy i warstwy malarskiej. Na koniec założono werniks, który uczytelnił kompozycję, nadał jej głębię oraz wydobył szczegóły przedstawień i subtelne tony barwne. Po naciągnięciu malowidła na specjalnie skonstruowane krosno samorozprężające,  przymocowano do ściany wykonaną w Książu drewnianą ramę i osadzono w niej obraz.

Prace konserwatorskie trwały od marca do czerwca 2016 r.  Sponsorem konserwacji obrazu jest Fundacja KGHM Polska Miedź.
Poniżej prezentujemy obraz przed konserwacją:

II etap wystawy "Metamorfozy Zamku Książ"

8 lipca 2016 r. Muzeum Narodowe we Wrocławiu wspólnie z Zamkiem Książ świętowało 1 rocznicę otwarcia wystawy „Metamorfozy Zamku Książ”.

- Wspólnym wysiłkiem, niemałym nakładem kosztów i wielką determinacją obydwu partnerów udało się przywrócić do zabytkowych wnętrz dawnej rezydencji Hochbergów liczne obrazy będące pierwotnie własnością tej rodziny. Wystawę tę w ciągu ostatniego roku zobaczyło blisko ćwierć miliona osób, stała się swoistą wizytówką Muzeum Narodowego we Wrocławiu i wielką atrakcją Zamku Książ. Stąd też uznaliśmy, że tak owocna współpraca winna mieć swój ciąg dalszy. Wybór monumentalnego obrazu Lindenschmita jako kolejnego eksponatu z naszych zbiorów przeznaczonego do prezentacji w Zamku Książ było podyktowane zarówno jego niekwestionowanymi walorami artystycznymi, jak i szansą na jego pierwszą od kilkudziesięciu lat publiczną prezentację. Przechowywany przez dziesięciolecia w magazynach, nawinięty na wałek mocno uszkodzony obraz poddany został nie tylko profesjonalnej konserwacji, ale także znalazł swoje miejsce, w którym może być oglądany i podziwiany. Dla mnie – jako dla muzealnika – jest to szczególna satysfakcja, spełnienie pewnego obowiązku i powinności, ale przede wszystkim wielka, wielka radość – informuje Piotr Oszczanowski, dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu.

Dzieło Lindenschmita wzbogaci otwartą w ubiegłym roku wystawę „Metamorfozy Zamku Książ”, na której można oglądać 38 obrazów i 2 rzeźby ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu. Wśród nich jest 10 obrazów z kolekcji Jana Henryka XV von Hochberga i jego żony księżnej Daisy, 4 barokowe portrety członków różnych gałęzi tego rodu oraz inne prace wytypowane do ozdobienia zamkowych wnętrz. W ciągu roku wystawę „Metamorfozy Zamku Książ” obejrzało ponad 247 tysięcy osób.

Ciekawostki

  • Obraz "Alaryk w Rzymie" jest jednym z największych obrazów sztalugowych o tematyce historycznej w Polsce, drugim największym (w tej kategorii) na Śląsku po "Panoramie Racławickiej" i w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu,
  • Wymiary obrazu to 411 cm  x 613 cm;
  • Obraz został zamontowany w Sali Konrada czyli w tzw. Małej Sali Balowej, gdzie zasłonił prawie całą ścianę;
  • Wyniesienie zwiniętego na wałek obrazu z magazynu i rozwinięcie go odbyło się w holu Muzeum Narodowym we Wrocławiu w dniu 28 grudnia 2015 r.;
  • Ekspozycja obrazu "Alaryk w Rzymie" to pierwsza po II wojnie światowej prezentacja tego dzieła.
  • Przedstawienie pochodu Alaryka w Rzymie to wizja malarska prof. Akademii Szuk Pięknych w Monachium, Wilhelma Lindenchmita Mł., odnosząca się do wydarzeń , które miały miejsce w sierpniu 410 r.
  • W pracowni Lindenchmita kształciło się 8 polskich artystów, a wśród nich Wojciech Kossak.
  • Alaryk był wodzem Wizygotów, chrześcijaninem wyznania ariańskiego.
  • Prace konserwatorskie trwały od 2 marca do 30 czerwca 2016 r. (przeprowadziła je firma REARTE S.C.)
  • W linii diagonalnej obrazu pojawiają się trzy wyraziste postacie kobiece, które można uznać za trzy personifikacje: Wiarę, Nadzieję i Miłość. 
  • Według legendy podczas rabunku Wiecznego Miasta,  skarby litrugiczne zostały ocalone przez chrześcijańską dziewicę (która prawdopodobnie jest przedstawiona na obrazie i tożsama z personifikacją "Wiary", na szczycie pochodu).

Wstęp na Wystawę

Wstęp na wystawę "Metamorfozy Zamku Książ" jest w cenie zwiedzania zamku (wystawa nie jest biletowana dodatkowo).
Ceny biletów do zamku można sprawdzić tutaj

Informacje dot. wystawy można znaleźć tutaj


Więcej o wystawie oraz traktach przeczytać można w publikacji pt. "Metamorfozy Zamku Książ" autorstwa dr Beaty Lejman, kustosza Muzeum Narodowego we Wrocławiu i kuratorkę wystawy. Książka jest dostępna w zamku oraz w sklepie online.

Organizatorzy, Sponsorzy i Partnerzy

Sponsorem konserwacji obrazu jest Fundacja KGHM Polska Miedź:
 


 



 

 

 

 

 

Patroni medialni:

 

Kup
Bilet Online

Kup
bilet
Kup Bilet Online