Nazwa projektu: Via botanica
Partner czeski: Oblastní charita Červený Kostelec
Partner polski: Zamek Książ w Wałbrzychu sp. z o. o.
Wartość przyznanej dotacji na cały projekt (dla obu partnerów): 3 401 418,99 euro
Czas realizacji projektu: 1.10.2023 do 30.10.2026
Opis projektu:
Celem projektu jest stworzenie nowego produktu turystycznego jako pilotażowej kompleksowej oferty turystyki ogrodowej na pograniczu polsko-czeskim.
Via botanica będzie miała swój początek/miejsce docelowe zarówno po stronie czeskiej, jak i polskiej, gdzie partnerzy zbudują centra dla odwiedzających. Współpraca 2 partnerów projektu i 9 kolejnych uczestników projektu pozwoli zaoferować potencjał czesko-polskiego pogranicza docelowej grupie odwiedzających.
W przyszłości centra dla odwiedzających z niezbędną infrastrukturą będą stałymi miejscami promocji i informacji o wspólnym produkcie Via botanica nie tylko na miejscu, ale także online. Inwestycje poczynione w ramach projektu w celu uatrakcyjnienia miejsc początkowych/końcowych będą namacalnym elementem tworzonego produktu: podziemna ekspozycja Bylinkarium na terenie Domu św. Józefa, zrewitalizowane tarasy wraz z murem zamkowym oraz staw w parku przy Zamku Książ.
Realizując cel projektu wzmocniona zostanie współpraca między regionami Wałbrzycha (PL) - destynacją Zamek Książ - i dynamicznie rozwijającym się obszarem Domu Świętego Józefa w regionie Dvůr Králové (CZ). Tworząc nowy produkt turystyczny Via botanica, wykorzystany zostanie potencjał regionu przygranicznego, będzie wspierany ruch turystyczny w kraju hradeckim i województwie dolnośląskim. Partnerzy będą utrzymywać i pogłębiać relacje nawiązane między operatorami różnych przystanków wzdłuż Via botanica.
ZADANIA
Kluczowym warunkiem wstępnym efektywnego funkcjonowania produktu Via botanica jest budowa wysokiej jakości infrastruktury i zaplecza dla odwiedzających oraz uatrakcyjnienie poszczególnych miejsc partnerskich. Partner wiodący przebuduje dawny magazyn ziemniaków (brownfield) na terenie Domu św. Józefa na centrum dla zwiedzających wraz z jego wyposażeniem. Aby uatrakcyjnić punkt początkowy / docelowy Via botanica, w piwnicy pod centrum dla zwiedzających powstanie nowa wystawa Bylinkárium. Polski partner przekształci część budynku wejściowego zamku w centrum dla zwiedzających i zapewni jego wyposażenie. Infrastruktura dla zwiedzających zostanie również zapewniona poprzez budowę publicznych toalet, w tym naprawę schodów. Aby uatrakcyjnić miejsce docelowe / punkt wyjścia Via botanica po polskiej stronie zostanie zrewitalizowany staw w parku zamkowym, a taras budynku wejściowego do zamku, w tym przylegający mur zamkowy, zostanie odnowiony.
ZADANIA INWESTYCYJNE PO STRONIE POLSKIEJ:
1 |
„Rewaloryzacja Tarasu Wejściowego wraz z pracami konserwatorskimi muru południowego przy budynku nr 3 Hotelu Książ” |
2 |
„Toalety ogólnodostępne na działce nr 41 w zespole Zamek Książ w Wałbrzychu” |
3 |
„Rewaloryzacja i renaturyzacja zbiornika wodnego zlokalizowanego w parku przy Zamku Książ w Wałbrzychu z kanalizacją wody opadowej z Alei Lipowej i odtworzeniem jej nawierzchni” |
4 |
„Remont i adaptacja pomieszczeń byłego baru Daisy na potrzeby nowego centrum informacji turystycznej Zamku Książ” |
Partnerzy będą wspólnie tworzyć produkt turystyczny angażując ośrodki turystyki ogrodowej w polsko-czeskim regionie przygranicznym oraz realizując działania promocyjne. Oprócz partnerów w projekcie weźmie udział 5 uczestników po stronie czeskiej i 4 po stronie polskiej.
Uczestnicy projektu po stronie polskiej:
- Zamek Książ – (Książański Park Krajobrazowy i tarasy Zamku Książ)
- Palmiarnia w Wałbrzychu
- Arboretum w Wojsławicach
- Ogród Japoński Siruwia w Przesiece
- Park w Bukowicu – Ornamental Farm Bukowiec
Przez partnera czeskiego zostanie stworzona strategia marketingowa, która określi efektywne procedury kampanii marketingowej i która zostanie wdrożona na czesko-polskim pograniczu. Następnie zostaną wdrożone efektywne formy promocji np. po polskiej stronie odbędą się w parku książańskim cykliczne wydarzenia pt. "Śniadanie na trawie", będą realizowane programy edukacyjne dla szkół. Kampania obejmie m.in. zakup przestrzeni reklamowej, grafikę, copywriting, druk materiałów promocyjnych, stworzenie strony internetowej bylinkarium.cz i promocję produktu na viabotanica.eu. W przypadku produktu partnerzy zapewnią monitorowanie ruchu. Prezentacja produktu zostanie zapewniona podczas uroczystego otwarcia Bylinkarium w Dvůr Králové, konferencji w Książu oraz stałej promocji projektu.
Via botanica to nowy produkt turystyczny, szlak na pograniczu. Zadania inwestycyjne będą realizowane tylko w zamku i u lidera czeskiego – ponieważ to partnerzy będą operatorami tego produktu turystycznego.